maanantai 17. syyskuuta 2012

Puheenjohtajamme panee pillit pussiin



Kun erosin Aktiivisista Senioreista, haltuuni jäi paljon yhdistyksen papereita, aika kasa sellaisiakin, joista kenelläkään muulla ei ollut edes valokopioita. Ihmettelin aikoinaan ja ihmettelen vieläkin, miksi kukaan auton omistavista senioreista ei tullut kesällä 2002 noutamaan hallussani olevia yhdistyksen papereita. Ne täyttivät suuren kummitädiltäni perimäni vanhan matkalaukun, jota en koskaan ollut käyttänyt varsinaisessa tehtävässään. Säilöin siihen muistoni vuosilta 1999-2002. Poissa silmistä, poissa mielestä. Minulle oli kristallin selvää, että olin tehnyt riittävästi Aktiivisten Senioreiden puolesta enkä siinä vaiheessa enää halunnut edes pikkusormeani yhdistyksen puolesta liikauttaa. Enkö ollut tehnyt jo tarpeeksi?
 
Tiedän kyllä syyn, miksi paperit jäivät haltuuni, miksi kukaan ei tullut niitä silloin noutamaan, miksi kukaan hallituksessa istuva ei edes soittanut minulle. Totuus on se, että lähtöni yhdistyksestä ei ole trauma ainoastaan minulle, vaan myös jokaiselle yhdistyksen silloisen hallituksen jäsenelle. Mutta kuinka paljon Loppukirissä asuvat ihmiset tietävät tapahtumista, jotka johtivat erooni? Tuskin paljoa, jos yhtään mitään. Olen kuullut hallituksen jäsenten selittäneen eroni mm. sanottamalla että "erimielisyyksiä tuli". Tosiaankin tuli. Minun kannaltani tuli ratkaisevia erimielisyyksiä. Tässä sanon vain sen, että kukaan ei ole pitkän elämäni aikana loukannut toimittajan identiteettiäni niin syvästi kuin Eila Puotila ollessamme VTT:ssa lobbaamassa. Olen kirjoittanut tapahtumasta aikaisemmin, joten tässä en nyt ryhdy sitä kertaamaan.
 
Aktiivisten Senioreiden toinen puheenjohtaja Kaarina Hughes oli epäilemättä se, joka junaili minulle lähdön yhdistyksestä. Mutta tapahtumat käynnisti Eila Puotila, Kemiran entinen työntekijä joka oli Sirkka Minkkisen läheinen ystävä - etten sanoisi sydänystävä. Koko muu hallitus - Hughesin, Minkkisen ja Puotilan lisäksi Marja Dahlström, Terttu Putila ja Pirkko Tarvainen - meni mukaan tapahtumaketjua ehkä tiedostamatta. Se miten Aktiivisten Senioreiden hallitus minua Kaarlenkadulla olevassa toimistossamme tuona päivänä kohteli oli uskomatonta. Kun vielä ottaa huomioon sen, kuinka paljon olin kolmena edellisenä vuotena yhdistyksen ja Loppukirin eteen tehnyt työtä, kohteluni tuntuu aivan käsittämättömältä.  
 
Viimeiset hetkeni yhdistyksen toimistossa
Sulkemalla silmäni aistin vieläkin viimeiset hetkeni Aktiivisten Senioreiden toimistossa, tunnen Eila Puotilan syljen kasvoillani kun laskeuduin rappusia alas selkä edellä naisen seuratessa minua kädet ilmassa huitoen. Myöhemmin mieleeni tuli Andien vuoristossa Perussa näkemäni kondorikotka siivet levällään. Siirtyessäni kohti ulko-ovea tunsin Eilan syljen kasvoillani. En muista sanaakaan siitä mitä hän puhui, mitä sanoja se hänen sylkensä suuhun toi. Siinä kohden minulla on täydellinen muistikatko. Mutta hän taisi huutaa!
 
Ne hallituksen jäsenet, jotka olivat uskaltautuneet paikalle tuohon kokoukseen, istuivat kohtauksen tapahtuessa pöydän ääressä vakavina takapuoltaan heivauttamatta. Marja Dahlström ja Terttu Putila, jotka olivat olleet mukana myös ensimmäisessä hallituksessa, loistivat poissaolollaan. Molemmat olin kaksi vuotta aikaisemmin henkilökohtaisesti pyytänyt mukaan Loppukiri-projektiin. Nyt he ilmeisesti häpesivät niin paljon järjestämäänsä näytelmää, että katsoivat parhaaksi jäädä kotiin. He eivät siis tulleet kokoukseen todistamaan, miten minusta tehtiin syntipukki tapahtumasta, jota ilmeisesti ei ollut edes tapahtunut. Kuvaavaa yhdistyksen kulttuurille oli, että edes nämä kaksi eivät koskaan myöhemminkään ottaneet minuun yhteyttä. Ketään ei kiinnostanut puhua kanssani ja selvittää Eilan tarinan todenperäisyyttä. Etenkin Marjan kohdalla tämä tuntuu käsittämättömältä. Minä ainakin odotan opettajalta suoraryhtisyyttä, en selän takana kyyristelyä.  
 
Mutta mitä hallituksen jäsenet itse asiassa tiesivät erooni johtavista tapahtumista? Mitä Eila Puotila oli kertonut? Sen haluaisin minäkin tietää. Tarvitsisin siihen kuitenkin totuusseerumia! Itse olin kirjoittanut oman versioni erimielisyksistäni Eilan kanssa kirjeessä, jonka olin lähettänyt jokaiselle hallituksen jäsenelle. Sen jälkeen
Kaarina Hughes kirjoitti minua soimaavan kirjeensä ja keräsi hallituksen jäsenten nimikirjoitukset alle. Pätemisen tarvettako? Imagon nostoako? Vaiko vain kateutta? Me olemme molemmat valtiotieteen kandidaatteja, pääaineena molemmilla poliittinen historia. Minä olin tehnyt yli neljäkymmentä vuotta kestäneen uran toimittajana kolmesta lapsestani huolimatta, Kaarina oli ollut Aktiivisiin Senioreihin tullessaan työtön. Ilmeisesti ura oli jäänyt tyngäksi. Molemmat olimme eronneet, Kaarina oli lapseton, minä olin kasvattanut yksinhuoltajana kolme lastani 1-, 2- ja 5-vuotiaista.
 
Voi olla, että olen jo kertonut kaiken tämän minkä nyt tässä kerron. Löysin ylläolevan tekstin koneeltani eilen ja ajattelen, että vanhan naisen kompuroinnista kertovalle tekstilleni tekee kertaus vain hyvää. Ensin oli siis Eila Puotilan "eilamainen" kirje Aktiivisten Senioreiden hallitukselle. Sitä seurasi minun pitkä vastine. Sen jälkeen Kaarina Hughes - vaiko Sirkka Minkkinen? - kirjoitti minua
yksipuolisesti solvaavan kirjeensä ja keräsi kaikkien hallituksen jäsenten nimet oman nimensä alle. Kun hallituksen kokous loorasi loppuaan, kirje ojennettiin minulle. Puheenjohtaja Kaarina Hughes ei ollut vastannut muutama päivä - vaiko viikko? - aikaisemmin esittämääni pyyntöön, että Eila Puotila pantaisiin ojennukseen. Ehdotin myös, että pyytäisimme tulehtuneita välejämme selvittämään Suomen Mielenterveysseuran toiminnanjohtajan Pirkko Lahden, mikäli Kaarina ei tehtävään kykenisi. Ei kyennyt, mutta ei Pirkkoakaan pyydetty. Molemmat rakentavat ehdotukseni valuivat siis maahan kuin vesi hanhen selästä.
 
Lähipäivinä saatte luettavaksenne kaikki mainitsemani kolme dokumenttia. Sen kerron jo nyt tässä, että näytin aikoinaan kirjoittamani kirjeen myös Pirkko Lahdelle eikä hän pitänyt sitä lainkaan pahana kuten Kaarina Hughes, Sirkka Minkkinen, Pirkko Tarvainen, Terttu Putila ja Marja Dahlström. Meitä on todellakin moneksi!
 
Edustin yksin jatkuvuutta
Kun kirjoitin ylläolevan tekstin syyskuussa 2010, luin samaan syssyyn ne "muistelmani", jotka Pirkko Lahti oli kesällä 2002 kehoittanut minua kirjoittamaan kokemuksistani Aktiivisissa Senioreissa. Huomioni kiinnittyi siihen, että Aktiivisten Senioreiden neuvotteluissa ja tapaamisissa vuosina 2000 ja 2001 lähes ainoa jatkuvuutta edustava ihminen olin minä. Esimerkiksi alkuvuodesta 2001 mennessämme neuvottelemaan Satoon, puheenjohtajamme Marja Dahlström kieltäytyi lähtemästä mukaan. Toki hän oli kieltäytynyt monesti ennenkin, mutta silloin hän oli aina esittänyt syyksi taidehistorian opinnot, lapsenlapset tai väsymyksensä. Nyt ei ollut varsinaista syytä, hän vain kieltäytyi. Hän ei yksinkertaisesti halunnut tulla Satoon, koska ei kuulemma ymmärtänyt mitään siitä mitä Satossa puhuttiin eikä hän liioin halunnut paneutua ongelmiin. Kun hän ilmoitti haluttomuutensa, muistan pohtineeni mitä tapahtuisi jos minä tekisin sanoin. Mitä tapahtuisi, jos panisin pillit pussiin, kuten äidilläni oli tapana tuollaista menettelyä kuvata. Satoon lähtivät alkuvuodeesta 2001 kanssani ainoastaan Reijo Pesonen ja Eila Raikaslehto, joista kumpikaan ei kuulunut yhdistyksen hallitukseen. Eikö ollut aika kummallista? 
 
Minullakin olisi ollut kieltäytymiseeni pätevät syyni: mitä pitemmälle hanke eteni, sitä enemmän eksyksissä ja yksin olin. Nukuin huonosti. Burnout eteni. Velvollisuudentuntoni pakotti minut kuitenkin yrittämään ja jaksamaan, vaikka kykenemättömyyttä tunsinkin.
 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti